Y-Blokka må bevares

osloBIENNALEN FØRSTE UTGAVE 2019–2024 åpnet i mai 2019 med 24 kunstnere som var invitert til å utvikle kunst for offentlige rom i Oslo. Syv av kunstnerne har valgt å arbeide med utgangspunkt i den ikoniske modernistbygningen Y-Blokka, som sammen med Høyblokka utgjorde det norske Regjeringskvartalet i Oslo sentrum. Siden 22 juli 2011 har bygningene stått tomme, og vært en fysisk påminnelse om terroristangrepet som rammet kvartalet, drepte åtte mennesker og skadet bygningene. Y-blokka er vedtatt revet, noe som er blitt møtt med sterke reaksjoner i inn og utland.

I biennalen bidrar de norske kunstnerne Katja Høst og Alexander Rishaug, svenske Jonas Dahlberg, franske Carole Douillard, brasilianerne Bruno Oliveira og Mônica Nador, og amerikaneren Gaylen Gerber med arbeider som på forskjellig vis diskuterer den kollektive hukommelsens betydning og hvordan den holdes ved like. Fem av arbeidene – Katja Høsts Y-Blokka, Alexander Rishaugs Y (59 ° 54'54.76 ″ N 10 ° 44′46.03 ″ Ø), Jonas Dahlbergs Notes on a Memorial, Bruno Oliveira & Mônica Nadors Another Grammar for Oslo og Carole Douillards The Viewers – utforsker forskjellige aspekter ved stedet og bygningenes betydning i vår felles bevissthet. (Gaylen Gerbers forslag om å inkludere Y-Blokka i sin Supports-serie ble avslått av Statsbygg).

Det er naturlig at trusselen om å ødelegge en så betydningsfull del av vår kulturarv tiltrekker seg oppmerksomheten til kunstnere som er invitert til å lage kunst i offentlig rom i Oslo. Dette sammenfaller også med biennalens ønske om å reflektere over offentlig eierskap, kunstnerisk samarbeid og lokal kunstproduksjon, og med kuratorenes ønske om å diskutere institusjonell involvering i kunst i offentlige rom utenfor kunstsamlingene.

Regjeringskvartalet ble utviklet som et arkitektonisk hele av arkitekt Erling Viksjø og er et av hovedverkene innen norsk modernistisk arkitektur. Bygningene inneholder flere integrerte relieffarbeider, et sjeldent samarbeid mellom kunstnerne Carl Nesjar og Pablo Picasso, og et nøkkelverk innen kunst i offentlige rom. Det eneste andre stedet i verden der man kan oppleve arbeider av Picasso og Nesjar i det offentlige rommet er på fasaden til det katalanske arkitektforbundets hovedbygning i Barcelona.

På tross av store skader på bygningsmassen er både Y-Blokka og Høyblokka strukturelt intakte etter terrorangrepet. Likevel annonserte den norske regjeringen i 2014, at mens Høyblokka skal restaureres, skal Y-blokka rives. Før 22. juli hadde Riksantikvaren anbefalt at begge bygningene skulle bevares.

Selv om noen mener at Y-blokka vil være vanskelig å forsvare fra fremtidige terrorangrep, at den er «stygg» og «brutal», og at den ikke oppfyller dagens bruksbehov, mener vi at den er et sjeldent eksempel på brutalistisk arkitektur. Samtidig er den et unikt monument over det norske sosialdemokratiet. Vi mener Y-blokka bør bevares intakt på grunn av sin arkitektoniske og symbolske verdi.

Som kunstneren Katja Høst uttrykker det: «Ved å ødelegge denne bygningen, fullfører regjeringen målet til den høyreekstreme terroristen.»

Eva González-Sancho Bodero

kurator

Per-Gunnar Eeg-Tverbakk                       

kurator

Ole G. Slyngstadli

daglig leder

osloBIENNALENFØRSTE UTGAVE