OSV. Oslo Samlede Verk

Byfornyelse, reguleringsplaner og bygg- og anleggsmaskiner er en stor del av Oslos bybilde, noe Økern er et godt eksempel på. Blant nye og rivningsklare kontorer og traséer finner du OSV. (Oslo samlede verk), som består av en serie med pamfletter og en gradvis utviklende skulpturpaviljong. Fra sentrum ta Linje 5 Vestli, stoppested Økern. [Pågående fra mai 2019].

Informasjon

Hva er en samling? Hvor begynner den og hvor slutter den? I kunstprosjektet OSV. låner, kommenterer og utforsker kunstnerne Jan Freuchen, Sigurd Tenningen og Jonas Høgli Major kunstverk, kunstsamlinger og hva som preger våre offentlige rom.

Klikk her for informasjon om åpningen av del tre som var 26. september 2020.

OSV. Oslo Samlede verk, Del III. Foto: Carl Fredrik Melle/ Lumopolar ©osloBIENNALEN 2020

September 2020

Den 26. september utvider OSV. sin skulpturpaviljong med en ny publikasjon og en skulptur med et integrert lydverk. Tittelen på verket erTverrsum (2020) og er laget i betong, bronse*, med integrert lydavspilling**

Detalj avTverrsum (2020). Foto: Carl Fredrik Melle/ Lumopolar ©osloBIENNALEN 2020

Publikasjonen tar for seg de nye elementene paviljongen tar opp i seg og er den fjerde i rekken pamfletter som er tilgjengelig på stedet og i biennalens hovedkvarter i Myntgata 2. Det integrerte lydverket er utviklet i samarbeid med Jan Martin Smørdal. Smørdal er komponist og har samlet lyder fra en rekke steder i Oslo. Disse er satt sammen til en komposisjon som vil spilles kontinuerlig fra åpningen til paviljongen tas ned en gang i fremtiden.

Utsnitt fra "Tverrsum", et frament av avstøpning av Il Porcellino.. Foto: Carl Fredrik Melle/ Lumopolar ©osloBIENNALEN 2020


Klikk her for å se et intervju med Smørdal ute i felten på opptak. Skulpturen kan også ses som en hommage til Il Porcellino (Villsvinet), etter Pietro Taccas original i Firenze, som inntil nylig var en del av skulpturpaviljongen. Il Porcellino er nå kommet hjem til Slemdal skole


 *Fragment etter Pietro Taccas Il Porcellino (1633)
 **Lyd ved Jan Martin Smørdal, med feltopptak fra blant annet Maridalen, Kampen, Oslo City og Vigelandsparken.
Verket "Tverrsum". Foto: Carl Fredrik Melle/ Lumopolar ©osloBIENNALEN 2020
Skilt som viser elementene i OSV. Oslo samlede verk del III, 2020.
Foto: Carl Fredrik Melle/ Lumopolar ©osloBIENNALEN 2020
Verket "WWW" (2020). Vimpler, silketrykk på papir. Foto: Carl Fredrik Melle/ Lumopolar ©osloBIENNALEN 2020
OSV. Oslo Samlede Verk. slik den fremstår før åpning av del 3, 26 september 2020. Foto: Tor Simen Ullstein

Oktober 2019

I oktober 2019 ble skulpturpaviljongen utvidet, men ikke med lånte kunstverk fra en kunstsamling, som “førsteutgaven” i mai 2019. Her introduseres material- og infrastruktur-elementer fra Oslo. Dette inkluderte bla. Horisontal monolitt (fragment) (2019) som består av kantstein, populært kalt Oslostein i granitt, og Ormehull (2019) som er et fragment av avløpsrøret Midgardsormen i betong, en tittel som alluderer til den verdensomspennende ormen fra nordisk mytologi.

OSV. del II åpning i Oktober 2019. Foto: Peder Blümlein / Visual Curry.

Jan Martin Smørdal framførte sammen med Ane Marthe Sørlien Holen og Jennifer Torrence verket "Infrasticks".

Utvidelsen følges av publikasjon nr. 8 “Bærekraft og sirkulasjon” som blant annet tar for seg forbindelser mellom kunst og miljø, verk og infrastruktur.

Mai 2019

Skulpturpaviljongen åpnet 25. mai 2019, med båndklipping og taler på Økern ved den nyåpnede paviljongen. For anledningen ble det fremført et spesialkomponert lydverk av Jan Martin Smørdal. I første del av OSV. var tema å samle ulike dyreskulpturer. I mai 2019 bestod paviljongen av fem ulike skulpturer lånt fra Oslo kommunes kunstsamling. Dette var verket «Snegl» (1969) av Sivert Donali (1931–2010), «Il Porcellino» / Pietro Tacca (1577–1640), «Blå fugl – hommage à Tor Hoff» (u.d.) av Jørleif Uthaug (1911–1990), «Bird in Space (Erling Viksjø)» (2014) av Knut Henrik Henriksen (1970–) og «Rådyr med kalv» (1990) av Skule Waksvik (1927–2018).

OSV. Oslo Samlede Verk, åpning i mai 2019. Foto: Niklas Lello

OSV. bibliotek - Publikasjoner

For hver utvidelse har kunstnerne parallelt jobbet med publikasjoner som distribueres på stedet.

Freuchen, Høgli Major og Tenningen beskriver prosjektets publikasjon-serie slik: "Publikasjonene utgjør til sammen en fullstendig beskrivelse av kunstverkene i Oslos offentlige rom, mens paviljongen kan betraktes som et omskiftelig Storting eller Panteon, der det til enhver tid befinner seg en fortettet del – en forsamling – av Oslos samlede verker."

Les digital utgave av pamflettene under (årets publikasjon blir tilgjengelig 25 september):

Jan Freuchen, Jonas Høgli Major og Sigurd Tenningen skriver selv om prosjektet OSV.:

Samlingen løper forut for gjenstanden og muliggjør dens tilsynekomst.

Enhver samling omfatter summen av dens gjenstander. Også beskrivelsen av samlingen hører med til dens omfang. Når verkene enkelt lar seg beskrive, skyldes det at samlingen allerede er til stede i dem. Å løsrive et verk fra samlingen ville innebære å støte det ut i dets råe materialitet. I praksis ville det bety en tilintetgjørelse av gjenstanden, men ikke av dens identitet. Ettersom enhver utdrivelse bærer med seg en svak avglans av gjenstandens opphav i samlingen, kan det ikke være snakk om en fallen natur. Det er betegnende for all fetisjering av enkeltverk at den understøttes av slike utdrivelsesfantasier. Derav prinsippet: «Ikke verket i samlingen, men samlingen i verket.»   

Foto: Tor Simen Ullstein

osloBIENNALENFØRSTE UTGAVE