osloBIENNALEN FØRSTE UTGAVE 2019-2024 Reader. Oktober 2019: Nye, Pågående, Gjennomførte.
Beskrivelse:
Her finner du osloBIENNALEN FØRSTE UTGAVE 2019 - 2024 sin publikasjon med presentasjon av kunst-, film- og formidlingsprosjekt lansert i 2019, en presentasjon av biennalen og lengre artikler om prosjektene og om kunst i offentlig rom.
‘OKTOBER 2019’ inkluderer bidrag og prosjekter av:
Adrián Balseca (EC); Marcelo Cidade (BR); Jonas Dahlberg (SE);Oliver Godow(DE); Katja Høst (NO); Javier Izquierdo (EC); Michelangelo Miccolis (IT/MX); Alexander Rishaug (NO); Knut Åsdam (NO), Mikaela Assolent (FR); Benjamin Bardinet (FR); Julien Bismuth (FR); Carole Douillard (FR); Ed D’Souza (UK); Mette Edvardsen (NO); Jan Freuchen, Sigurd Tenningen, Jonas Høgli Major (NO); Hlynur Hallsson (IS); Mônica Nador and Bruno Oliveira (BR); Rose Hammer(NO/ES); Lisa Tan (US/SE). Gaylen Gerber(USA); Marianne Heier (NO), Michael Ross (USA); Øystein Wyller Odden (NO).
Klikk her for en digital versjon.
And Their Spirits Live On
Forfatter: Marianne Heier
Utgiver: osloBIENNALEN FIRST EDITION 2019-2024, Motto Books
Språk: English
Sider: 109
Format: 28 x 21 cm
Vekt: 612 g
Cover: Softcover
ISBN: 9782940524648
Pris: €15.00
Beskrivelse:
Hvordan kan en flere hundre år gammel gipsavstøpning av en to tusen år gammel skulptur snakke til oss i dag? Gipskopier av eldgamle greske og romerske skulpturer har lagt grunnlaget for mye av kunsthistorien. Kunstnere i den vestlige tradisjonen har helt fram til moderne tid lært seg å tegne og forme etter slike modeller.
Da Nasjonalgalleriet ble bygget, skulle midtbygningen romme en samling av slike klassiske gipsavstøpninger. Når Marianne Heier gjør sin performance blant gipskopiene på kunstakademiet i Milano, der hun selv har studert, og senere i det tomme banklokalet der Museet for samtidskunst inntil nylig holdt til – påpeker hun den potensielle makten i disse figurene. De er arketyper vi stadig refererer til, også uten å være klar over det.
Heiers performance har form av en museumsomvisning der hun selv, i rollen som guide, leser gipsskulpturene inn i en større historie. Hun bruker tekster hentet fra klassisk mytologi og politiske motstandsbevegelser, for å vise det potensielt radikale i skulpturene. Skulpturenes mytologi er fylt med maktkritikk, kjønnsproblematikk og identitetspolitikk som kan inspirere til et nødvendig sivilt mot i vår tids politiske klima.
Performancen er med-kuratert av osloBIENNALEN kuratorer og Alessandra Pioselli, og ble gjennomført i samarbeid med studenter og ansatte ved Prosjektskolen i Oslo, og studenter fra Accademia di Belle Arti di Brera i Milano.
Klikk her for å bestille ditt eksemplar hos Tekstallmenningen.
Klikk her for å bestille boken hos Motto Books.
Time has fallen asleep in the afternoon sunshine. A book on reading, writing, memory and forgetting in a library of living books
Engelsk
536 sider
Softcover, 17 × 22.5 cm
ISBN 9788867493876
€ 22/ $ 25
Redigert av Mette Edvardsen, Kristien Van den Brande, Victoria Pérez Royo, Runa Borch Skolseg
Tekster av Mette Edvardsen, Kristien Van den Brande, Johan Sonnenschein, Bruno De Wachter, Sébastien Hendrickx, Lizzie Thomson, Sébastien Hendrickx, Victoria Pérez Royo, Jon Refsdal Moe, Bojana Cvejić, Melanie Fieldseth, Jeroen Peeters, Lara Khalidi, Emiliano Battista, Thomas Bîrzan, Susanne Christensen, Olivia Fairweather, Laurence Rassel.
Beskrivelse (kun på engelsk):
The project Time has fallen asleep in the afternoon sunshine starts as a group of people who dedicate themselves to memorizing a book of their choice. Together they form a library collection consisting of living books. The “books” pass their time in libraries reading, memorizing, talking to each other, going for walks outside, prepared to be read by a visitor. The readings take place as intimate one-to-one encounters where the “book” recites its content to the reader. Over time the project grew into a library collection of more than eighty living books in twelve different languages across Europe and beyond.
The project developed into a bookshop, a publishing house and an exhibition format, and hosted workshops, lectures and talks and, eventually, a book. The publication brings together eighteen text contributions from artists and theoreticians with a varying degree of proximity to the project. Their reflections touch on memory and forgetting; on the practice of learning by heart and its corporeality; on reading, re-reading, reading aloud, reading for oneself and for others; on writing, re-writing and translating; on invisible and impossible literatures; on alternative temporalities and their respective economies; on archives, libraries, bodies and other sites for conservation; on the problems of authorship and originality; on immateriality and its discontents; on the equivocal borders between reality and fiction; and on the strange and unforeseeable dynamics of people and stories coming together, disseminating and unexpectedly crossing paths again. The second part of the book is a visual essay that documents the processes of memorizing, reading and re-writing.
The project developed into a bookshop, a publishing house and an exhibition format, and hosted workshops, lectures and talks and, eventually, a book. The publication brings together eighteen text contributions from artists and theoreticians with a varying degree of proximity to the project. Their reflections touch on memory and forgetting; on the practice of learning by heart and its corporeality; on reading, re-reading, reading aloud, reading for oneself and for others; on writing, re-writing and translating; on invisible and impossible literatures; on alternative temporalities and their respective economies; on archives, libraries, bodies and other sites for conservation; on the problems of authorship and originality; on immateriality and its discontents; on the equivocal borders between reality and fiction; and on the strange and unforeseeable dynamics of people and stories coming together, disseminating and unexpectedly crossing paths again. The second part of the book is a visual essay that documents the processes of memorizing, reading and re-writing.
Klikk her for å bestille ditt eksemplar hos Tekstallmenningen.
Klikk her for å kjøpe boken hos Mousse Publishing.
Y (59°54’54,76”N 10°44’46,03”Ø)
(2LPS)
Forfatter: Alexander Rishaug
Utgiver: osloBIENNALEN FIRST EDITION 2019-2024, Motto Books
Språk: English
Side: X
Format: 31.5 x 31.5 x 0.9 cm
Vekt: 680 g Binding: -
ISBN: 9788269020472
Pris: €30.00
For å anskaffe en fysisk kopi av LP'en inkludert publikasjon gå til Motto Books' nettside. Dobbel LP'en er også tilgjengelig hos Tronsmo Bokhandel, Filter og Baklengs i Oslo, og hos Mondo Books i Tromsø. Klikk her for å lese mer om prosjektet.
Recorded inside Høyblokka, Oslo:
29 October 2017, 05:38PM–11:45AM
30 October 2017, 03:30PM–06:47AM
Recording assistant: Ilay Bachke
Mixed and edited by Alexander Rishaug at SinZen Studio, Oslo, 2018 – 2019
Mastered by Helge Sten at Audio Virus Lab, Oslo
Mastercut by Helmut Erler at Dubplates & Mastering, Berlin
Design by Blank Blank / Petri Henriksson and Sandra Stokka
Photos by Arne B. Langleite and Alexander Rishaug, October 2017
Cover photo by Teigens Fotoatelier circa 1960, Dextra Photo/NorskTeknisk Museum.
Backside photo by Arne B. Langleite
Copy Editing by Martin Berner Mathiesen
Booklet printed by Livonia Print Ltd.
Vinyl pressing by Optimal Media
Vinyl manufacturing by handle with care
Albumet og publikasjonen er co-produsert av osloBIENNALEN, FØRSTE UTGAVE 2019 – 2024, kuratert av Eva González-Sancho Bodero og Per Gunnar Eeg-Tverbakk. osloBIENNALEN er initiert og finansiert av Oslo kommune, Kulturetaten, Norge.
Prosjektet ville ikke blitt realsert uten pågangsmotet og finanseringen fra URO / KORO og Bo Krister Wallström.
Co-publisert av osloBIENNALEN, Kulturetaten, Oslo kommune og Motto Books.
OSLO PILOT— a project investigating the role of art in and for the public space—laying the groundwork for Oslo Biennial First Edition
2018
English, Norwegian, Arabic, Korean, Spanish, Swedish
608 pages
Softcover, 17 × 24 cm
ISBN: 978 88 6749 342 5
€ 32
Edited by Eva González-Sancho Bodero and Per Gunnar Eeg-Tverbakk
Texts by Lida Abdul, Kim Henning Andreassen, Merete Joelsen Aune, Mark Bain, Amy Balkin , Lene Berg, Dineo Bopape, Barbara Browning & Yve Laris Cohen, Pavel Büchler , Alice Creischer & Andreas Siekmann, Dora García, Mette Edvardsen, Marte Eknæs, Cassius Fadlabi, Jan Freuchen & Sigurd Tenningen, Alberto Giacometti, Félix González-Torres, Matthew Goulish, Johan Grimonprez & Catherine Bernard, Lina Viste Grønli, Ane Hjort Guttu, Flaka Haliti, Thomas Hirschhorn, Liv Kristin Holmberg, Jonas Ib F.H. Jensen, Farhad Kalantary, Mike Kelley, Karl Larsson, Mara Lee, LIGNA, Minouk Lim, Lotte Konow Lund, Inger Wold Lund, Metahaven, Henri Michaux, Juan Muñoz, Miriam Myrstad, Maurizio Nannucci, Maria Nordman, Douglas Park, Matthew Rana, Martha Rosler, Allen Ruppersberg, Natascha Sadr Haghighian, Lisa Tan, Lisa Torell, Vibeke Tandberg, Jan Verwoert, Annee Grøtte Viken, Andy Warhol, Haytham El-Wardany, Stephen Willats, Pamela Wye, and Knut Åsdam.
To make art in and for the public domain today is to engage with the precariousness that both defines and threatens our experience of it. OSLO PILOT (2015–17)—a project investigating the role of art in and for the public space—laying the groundwork for Oslo Biennial First Edition brings together 38 previously published texts spanning the past 80 years and 19 commissioned texts exploring art in public spaces and spheres. It also includes an edited transcript of the symposium, organized by OSLO PILOT in the fall of 2016, “The Giver, the Guest, and Ghost: The Presence of Art in Public Realms.” The publication embodies the idea of the city as a prerequisite and basis for work, and focuses on the conditions of public space as a field where many agencies, identities, and interests meet and are made visible.
Klikk her for å bestille ditt eksemplar hos Tekstallmeningen.
Klikk her for å besøke Mousse Publishings nettside.
Y-BLOKKA - Fotografier av Katja Høst
Forord: Tone Hansen
Forfattere: Jan, Digerud, Kjetil A. Jakobsen, Per Gunnar Eeg-Tverbakk, Line Ulekleiv
Oktober 2020
Y-blokka er historie. Fotograf Katja Høst fulgte byggets siste år med kameraet sitt. Vi får i boken presenter rundt 60 fotografier av Y-blokkens forfall etter terroren i 2011. Boken har 4 essays som konsentrerer seg om å fortelle om arkitekturen, kunsten og det historiske bakteppet rundt dette ikoniske bygget. Tone Hansen skriver i forordet: Tekstene i denne boken er ingen nøytral oppsummering av en historisk hendelse. De beskriver snarere tapet vi har sett utspille seg, mens fotografiene gir en visuell dokumentasjon som bidrar til å erindre. Boken inneholder også tekstene på engelsk.
Publikasjonen er støttet av: Fritt ord, Kulturrådet, Oslobiennalen, Bergesenstiftelsen
Tospråklig utgave: Norsk og engelsk.
ISBN: 9788293140689
Pris: 449
Redaktør: Inger Schjoldager
Grafisk design: Rune Døli /Modest
Oversettelse av tekstene til engelsk: John Irons
Klikk her for å skaffe boken hos Tekstallmenningen.
Klikk her for å lese mer om boken hos Forlaget Orfeus